Sąvokos
Skola gali būti ir įsipareigojimas (kai mes skolingi), ir turtas (kai mums skolingi). Kad būtų aišku, apie kokią skolą eina kalba, vartojame šias sąvokos:
- Skola – piniginė prievolė, kurią įvykdyti turi debitorius kreditoriaus atžvilgiu.
- Debitorius – skolingas asmuo.
- Kreditorius – asmuo, suteikęs įmonei finansus, prekes, paslaugas.
- Debitorinis įsiskolinimas – suma, kurią įmonė turi gauti už suteiktas paslaugas ar paskolas iš savo debitorių, t. y. skolingų asmenų.
- Kreditorinis įsiskolinimas – suma, kurią įmonė turi sumokėti savo kreditoriams.
Visi turi skolų
Tipiškai net jokių paskolų nesuteikusi ir nepaėmusi įmonė turi ir debitorių, ir kreditorių.
Darbuotojai ir VMI kiekvieną mėnesį bent kelias dienas būna įmonės kreditoriai, nes įmonė jiems skolinga atlyginimus ir GPM – įmonė turi kreditorinę skolą.
Kai tik įmonė išrašo klientui sąskaitą faktūrą už suteiktas paslaugas, tas klientas tampa debitoriumi iki tol, kol ją apmokės – įmonė turi debitorinę skolą.
Kai įmonė turi debitorių ir savo turtu laiko jų debitorines skolas, ji yra kreditorius. Kai įmonė turi kreditorių ir savo įsipareigojimu laiko jų kreditorines skolas, ji yra debitorius. Išgirdus tokias sąvokas, kaskart reikia pamąstyti, kas yra kas ir ar kalbame apie turtą, ar apie įsipareigojimus.
Skolų ataskaitos
Dažnai didžiąją kreditorinės skolos sumą sudaro vadovui gerai žinomi įsipareigojimai pagal ilgalaikes paskolų sutartis ir pan. Tokios skolos yra nesusijusios su klientais ar tiekėjais ir jų nereikia stebėti kasdien. Todėl debitorinių skolų ir kreditorinių skolų ataskaitos nėra aktualios kasdieniame darbe. Jas rengiame tik kartu su metinėmis finansinėmis ataskaitomis.
Kasdieniame darbe vadovams aktualesnės yra partnerių skolų ataskaitos:
- Klientų skolų ataskaita rodo, kiek klientai yra skolingi įmonei. Dažniausiai ši suma yra teigiama ir laikoma debitorine skola. Jei įmonės klientai atsiskaito laiku ir yra įmokėję užstatus ar avansus, klientų skola gali būti neigiama ir laikoma kreditorine skola. Kai kliento skola yra neigiama, reiškia, kad klientas turi permoką ir įmonė yra jam skolinga.
- Skolų tiekėjams ataskaita rodo, kiek įmonė yra skolinga tiekėjams. Dažniausiai ši suma yra teigiama ir laikoma kreditorine skola. Jei įmonė atsiskaito avansu arba yra įmokėjusi užstatą, skola tiekėjams gali būti neigiama ir laikoma debitorine skola. Kai tiekėjo skola yra neigiama, reiškia, kad įmonė tiekėjui yra sumokėjusi avansą ir tiekėjas yra skolingas įmonei.
Besiformuojančios skolos
Visos finansinės skolų ataskaitos atsižvelgia tik į jau apskaitoje užregistruotas skolas. Pavyzdžiui, mėnesio viduryje jau yra atsiradę daugiau įsipareigojimų ir turto, bet apskaitoje jų dar nesimato kaip skolų. Įmonė jau yra skolinga darbuotojams už pusę mėnesio darbo, klientai galimai jau yra skolingi už per pusę mėnesio atliktus ir dar nebaigtus darbus ir t.t., bet šios sumos bus apskaičiuotos ir užregistruotos finansinėje apskaitoje tik pasibaigus mėnesiui.
Preliminarius įsipareigojimus už einamąjį mėnesį skaičiuoja ir stebi vadybininkai, o ne buhalteriai. Tai yra valdymo apskaitos, o ne finansinės apskaitos užduotis.
Ataskaitose nematomi įsipareigojimai
Įmonės skolų ataskaitose nėra dalies finansinių įsipareigojimų. Pavyzdžiui, įmonė yra įsipareigojusi suteikti darbuotojams apmokamas atostogas ir yra skolinga atostoginius. Jei atostogų sukaupęs darbuotojas bet kokiu pagrindu išeina ir darbo, įmonė turi iš karto išmokėti jam atostoginius. Vadinasi, įmonė turi kreditorinę skolą. Dauguma įmonių savo balanse formuoja atostoginių kaupinius kaip kreditorinę skolą. Tačiau tai yra privaloma ne visoms įmonėms.
Dalies įsipareigojimų iš viso negalima nurodyti balanse. Pavyzdžiui, įmonė yra įsipareigojusi darbuotojams mokėti atlyginimą, net jei jiems neturės darbo ir negaus pajamų. Norėdama juos atleisti, ji turės išmokėti išeitinę kompensaciją. Dauguma įmonių panašių įsipareigojimų turi tiekėjams: patalpų nuomotojams, žaliavų tiekėjams ir t.t.
Dėl balanse nematomų įsipareigojimų įmonės finansinė situacija gali stipriai skirtis nuo tos, kuri matoma ataskaitose. Todėl ir įmonės rinkos vertė skiriasi nuo buhalterinės. Tai atskleidžia due-diligence patikrinimas, kurio metu patikrinamos visos įmonės sutartyes ir kiti įsipareigojimai.